SEO titel tags: 9 veelgemaakte fouten, inclusief praktische oplossingen

SEO titel tags zijn van cruciaal belang voor je zoekresultaten, maar veel bedrijven laten hier nog een hoop in liggen. 

Waarom zijn SEO titel tags zo cruciaal? Met name omdat ze click-through rate (CTR) negatief beïnvloeden. Dat betekent eigenlijk in simpelere taal; de mate waarin mensen getriggerd worden om door te klikken naar jouw website. Hoe beter de titel aansluit op de behoeften van de gebruiker (en wellicht ook aantrekkelijk oogt), hoe groter de kans op een hogere CTR. 

In deze blog bespreken we zes veelvoorkomende fouten met SEO titel tags en bieden we praktische oplossingen om je SEO titels te verbeteren. 

Zie de oplossingen niet als losse tips, maar probeer de SEO titel tips vooral ook te combineren! Bijvoorbeeld tip 4 en 8. 

1. De titels zijn te lang (> 60 tekens)

Veel websites gebruiken titels die langer zijn dan de door Google aanbevolen 60 tekens. Dit zorgt ervoor dat een deel van de titel wordt afgekapt in zoekresultaten, wat verwarrend kan zijn voor gebruikers. 

Met name op mobiele apparaten kan dat in een razendsnel tempo negatief werken voor het doorklikpercentage (CTR).

Ook kan het zijn dat je belangrijkste zoekwoord daardoor wegvalt. Dat helpt niet mee voor de bezoeker om te bepalen of hij/zij op jouw resultaat zou moeten klikken!

De oplossing: 

Houd je titels kort en krachtig, onder de 60 tekens, zodat ze volledig worden weergegeven en makkelijker leesbaar zijn.

2. Verkeerde focus op zoekwoorden 

Veel titels;

  • noemen het belangrijkste zoekwoord niet;
  • beginnen pas laat met het vermelden van belangrijke zoekwoorden, of; 
  • bevatten juist te veel zoekwoorden. 

Deze laatste noemen we ‘keyword stuffing’, en kan resulteren in lagere rankings maar zorgt vooral voor een onnatuurlijke leeservaring.

De oplossing: 

Gebruik je primaire zoekwoord, bij voorkeur aan het begin van de SEO titel. Én gebruik natuurlijke, menselijke taal om keyword stuffing te voorkomen. 

3. Generieke of onduidelijke titels 

Vage of algemene titels geven geen duidelijk beeld van de inhoud van de pagina, waardoor gebruikers niet worden aangemoedigd om te klikken.

De oplossing: 

Maak titels beschrijvend en helder. Zorg dat gebruikers meteen begrijpen waar de pagina over gaat, zonder vage termen.

4. Gebruik van actiewoorden 

Veel titels missen krachtige actiewoorden zoals “Koop”, “Ontdek”, of “Leer”, die gebruikers aansporen om actie te ondernemen. Bovendien leest het lekker duidelijk, de bezoeker weet wat de volgende stap is die gezet kan worden. 

De oplossing: 

Gebruik actiewoorden om gebruikers aan te moedigen op je link te klikken. Titels zoals “Ontdek de beste tips voor SEO” zijn actiever en uitnodigender dan bijvoorbeeld “Tips voor SEO.”

5. Geen aandacht voor long-tail zoekwoorden 

Sommige titels richten zich uitsluitend op brede zoekwoorden, waardoor ze veel concurrentie ondervinden en minder goed aansluiten bij specifieke zoekintenties. 

De oplossing: 

Focus op long-tail zoekwoorden die gericht zijn op specifieke, intentie-gedreven zoekopdrachten. Dit helpt je te richten op niche zoekopdrachten met minder concurrentie en meer relevantie. Door je hierop te focussen kunnen er mooie kansen benut worden! 

Deze SEO titel tag van deze blog is een mooi voorbeeld van dit gebruik van ‘long-tail zoekwoorden’. Zie onderstaande screenshot:

6. Geen gebruik van A/B-testen 

Veel bedrijven blijven dezelfde titels gebruiken zonder ze te testen of te optimaliseren, waardoor ze kansen missen om de prestaties te verbeteren.

De oplossing: 

Voer regelmatig A/B-tests uit met verschillende SEO titel tag variaties. Optimaliseer je titels op basis van CTR-data om te ontdekken welke titels het beste werken.

Geen tijd?

Nu kan het zijn dat je denkt: leuke tip, maar ik heb geen tijd om alle pagina’s te A/B testen. In dat geval kun je twee dingen doen:

  • Test eerst je belangrijkste pagina’s. Dit zijn tenslotte de pagina’s met de hoogst potentiële ‘output’. De leringen hieruit zijn wellicht ook toepasbaar voor andere (categorieën) pagina’s. 
  • Besteed dit uit aan een SEO bureau. Dit is misschien wel even een (kleine) investering, daarentegen scheelt het je wel veel tijd en het levert je weer vele website bezoekers, leads en klanten op! 

7. Geen gebruik van cijfers of data 

Titels zonder specifieke cijfers of data missen vaak de aantrekkingskracht die lijstjes en statistieken kunnen bieden. 

De oplossing: 

Gebruik cijfers in je titels, zoals “5 tips voor betere SEO”, om de aandacht van gebruikers te trekken. Cijfers en data spreken tot de verbeelding voor je bezoekers. Dit is vooral effectief bij blogs of productpagina’s. Kijk maar eens naar de titel van deze blog!

8. Geen inzet van triggers

Titels zonder emotionele woorden zoals “Fantastisch” of “Onmisbaar” kunnen onopvallend overkomen en weinig emoties oproepen.

De oplossing: 

Voeg woorden toe die emotie oproepen, zoals “Onmisbare SEO-strategieën”, om nieuwsgierigheid of urgentie te stimuleren en gebruikers aan te moedigen om te klikken. Ook goed om deze te combineren met de oplossing bij veelgemaakte fout 4!

9. Herkenning door je merknaam te vermelden 

Hoewel niet altijd van toepassing, vergeten sommige bedrijven hun merknaam te integreren in product- of servicepagina’s, wat kan leiden tot minder herkenning.

De oplossing: 

Voeg je merknaam toe in de SEO titel tag als je werkt aan een blog, product- of servicepagina. Dit versterkt je merkherkenning en professionaliteit. 

Uiteindelijk zou het resultaat kunnen zijn dat mensen jouw merk hierdoor als ‘top of mind’ (TOM) ervaren. Zo denken jouw bezoekers als eerste aan jouw bedrijf als ze problemen ervaren in jouw doelgebied. 

Conclusie

SEO titels lijken misschien klein, maar ze hebben een grote invloed op zowel je zoekresultaten als de kliks die je krijgt. 

Door de hierboven genoemde fouten te vermijden en oplossingen te implementeren zoals ze hierboven beschreven zijn, kun je je titels effectiever en aantrekkelijker maken voor zowel zoekmachines als gebruikers. 

Tot slot: test en verbeter regelmatig om te blijven groeien! Dit kan geen kwaad. Wellicht ontdek jezelf nog meer handige tips. Mocht dat zo zijn dan horen wij dat graag in de reacties hieronder! 😀