Wat is POAS (Profit on Ad Spend) en hoe bereken je het?

POAS (Profit on Ad Spend) staat voor de winst op al je advertentie-uitgaven. Deze KPI (Key Performance Indicator) is super praktische en gemakkelijk uit te rekenen. Daarbij is de KPI uitermate geschikt voor bedrijven omdat deze op winst gebaseerd is.

Waar we bij ROAS (Return on Ad Spend) zien dat een hoog getal niet altijd kan leiden tot winst, doet POAS dit wel goed.

Hoe bereken je de POAS?

Eigenlijk zijn er 2 manieren om POAS te berekenen:

  1. Bruto winst / ad spend * 100% (boven de 100% is goed)
  2. (Bruto winst / ad spend) / ad spend (boven de 0 is goed)

Bij Noorderinzicht maken wij in onze rapportages het meeste gebruik van de tweede keuze. Alles boven 0 is namelijk dan goed, en dat maakt het praktisch en gemakkelijk om te berekenen hoe winstgevend je campagnes zijn.

Heb je bijvoorbeeld een POAS van ‘2’, dan weet je dat iedere marketingadvertentie euro die je erin stopt 2 euro winst oplevert.

Hier een rekenvoorbeeld:

Verkoopprijs inclusief Verzending:€60,- €0,-Verkoopprijs Verzending:€50,- €0,-
Kostprijs: Verzendkosten:€43,- €5,-Kostprijs: Verzendkosten:€21,- €5,-
Brutowinst: Advertentiekosten:€12,- €12,-Brutowinst: Advertentiekosten:€24,- €16,50
Nettowinst:0,-Nettowinst:7,50
POAS
€12 / €12
(*100%) = 100%POAS
€24 / €16,50
(*100%) = 145%