Bedenk een relevante naam voor je afbeeldingen
Wijzig de bestandsnaam naar iets relevants, dat de inhoud van de afbeelding en jouw bedrijf of organisatie omschrijft. Gebruik bij voorkeur alleen kleine letters.
Dus niet
IMG00023.jpg |
DSC09484.jpg |
maar bijvoorbeeld:
Boekhouder-accountant-administratiekantoor-voorgevel.jpg |
Boekhouder-accountant-administratiekantoor-team-annemarie-jansen.jpg |
of
timmerman-keuken-keukenkast.jpg |
Ook de naam van een plaats of regio kan prima werken. Zoals:
timmerman-keuken-keukenkast-regio-friesland.jpg |
Gebruik Alt-tekst bij je afbeelding
Upload je afbeelding naar WordPress en stel in het uploadvenster dan alt-tekst in. Dit is het tekstje dat verschijnt als je met je muis over een plaatje op internet gaat. De alt-tekst wordt gelezen door de zoekmachines. Je kan ook onderschrift bijvoegen maar dat is niet nodig. Het onderschrift zie je namelijk op je site. De alt-tekst is onzichtbaar.
Tips voor Alt-tekst
- Omschrijf afbeeldingen zo precies mogelijk. Hoe nauwkeuriger de omschrijving, hoe relevanter de afbeelding voor Google.
- Gebruik de zoekwoorden uit je zoekwoordenonderzoek.
- Gebruik het zoekwoord waarmee je wilt scoren ook in je alt-tags.
- Zet het zoekwoord vooraan in de alt-tag.
- Voeg geen onnodige zoekwoorden toe in de alt-tag.
- Hou de lengte beperkt. Kies voor een kort maar krachtige alt-tag. Meer informatie kan je altijd kwijt in combinatie met de titel en het onderschrift. En uiteraard ook in je tekst rond de afbeelding. Vaak wordt aangeraden om je alt-tag te beperken tot zo’n 15 woorden.
- E-commerce: benoem alle foto’s met relevante eigenschappen, zoals kleuren en uitvoering. Voeg het productnummer van de fabrikant (MPN) en GTIN of EAN toe. Zo kan jouw website gemakkelijk gevonden worden via een Google Image Search.
- Ga je alt-tags niet volproppen met verschillende zoekwoorden. Als je er teveel gebruikt, zal Google dit negeren of je er zelfs voor afstraffen door je slechter te ranken. Gebruik er slechts een of maximum twee per afbeelding, en enkel wanneer ze echt relevant zijn.
- Wees ook specifiek in je alt-tags en vermijd te algemene omschrijvingen. Hoe beter je omschrijving, hoe beter Google jou kan koppelen aan specifieke zoekopdrachten, en hoe groter het doorklikpercentage van bezoekers!
