De afkorting ROAS staat voor Return on Ad Spend en berekent het rendement op al je advertentie-uitgaven. Veel bedrijven sturen op basis van deze key performance indicator (KPI).
Deze KPI wordt berekend op basis van je omzet en daar tegenover de kosten van al je advertenties. De formule ziet er daarmee als volgt uit:
ROAS = omzet uit advertenties/ kosten van advertenties * 100%
Een simpel rekenvoorbeeld:
Stel, je advertentiekosten zijn €300,-. En deze advertenties haal je vervolgens een omzet van €1.500. Dan is je ROAS:
€1.500 / €300 * 100%= 500%
Wat is mijn ‘Break Even ROAS’?
Dat is een goede vraag. Het is belangrijk om te weten welke ROAS je zou willen bereiken om überhaupt break even te draaien. Het is dan erg lastig om te sturen op cijfers, omdat je niet eens weet wat voor cijfers je zou moeten hebben.
A: De gemakkelijkste manier is om achter je ideale ROAS te komen is door te onderzoeken wat de gemiddelde winstmarge is op je product of dienst. Je kunt namelijk ‘1’ delen door deze winstmarge, om erachter te komen welke ROAS voor jou nodig is om break even te draaien.
Stel, de gemiddelde winstmarge op je product is 30%. Dan is je break even ROAS:
1 / 30% = 333%
Je moet dus minimaal een ROAS van 333% hebben om break even te zijn.
Nadelen van ROAS
Hoewel ROAS een simpel is om uit te rekenen, is deze KPI niet altijd veelzeggend. Het hoeft namelijk niet te betekenen dat een hoge ROAS direct ook winst betekent. Het kan zelfs zijn dat je niets overhoudt of misschien zelfs verlies lijdt.
Rekenvoorbeeld:
Verkoopprijs inclusief Verzending: | €60,- €0,- | Verkoopprijs Verzending: | €50,- €0,- |
Kostprijs: Verzendkosten: | €43,- €5,- | Kostprijs: Verzendkosten: | €21,- €5,- |
Bruto winst: Advertentiekosten: | €12,- €12,- | Bruto winst: Advertentiekosten: | €24,- €16,50 |
Netto winst: | €0,- | Netto winst: | €7,50 |
ROAS o.b.v. omzet: €60 €12 | (*100%) = 500% | ROAS o.b.v. omzet: €50 €16,50 | (*100%) = 300% |
Het kan dus prima zijn dat wij gemiddeld een ROAS willen zien van 333%, maar dat maakt niet dat een ROAS voor een bepaald product van 500% persé winstgevend is.
Een geschiktere metric om te meten is daarom ‘POAS’.