Wat zijn Google Posts?
De ‘Google Post’ is een functionaliteit binnen Google Mijn Bedrijf, waarbij je een tijdelijke actie, stukje content, miniblog, uitgelicht product of wekelijkse tip kunt delen. Je kunt het zo gek niet bedenken.
Hoewel Google Posts in 2016 al uit werd gerold voor de grotere bedrijven, evenementen en sportkanalen, kunnen sinds kort alle Google Mijn Bedrijf gebruikers deze functionaliteit gebruiken. Handig dus wanneer je veel te vertellen hebt, of gewoon een product graag extra wilt etaleren!
Deze ‘Posts’ functionaliteit wordt dus ook weergegeven in het Google Mijn Bedrijf profiel van je bedrijf. Zoals je op onderstaande screenshot kunt zien is de ‘post’ mooi zichtbaar in het Google Mijn Bedrijf profiel op de desktop.
Op de mobiele apparaten belandt de Post zelfs als extra resultaat in de zoekresultatenpagina. Dat is een groot voordeel. Bekijk onderstaande screenshot als voorbeeld, waarbij we “Noorderinzicht online marketing” hebben ingetypt:
Waarom Google Posts?
Steeds meer mensen kopen lokaal én zijn geïnteresseerd in specifieke website informatie over lokale (web)winkels. Denk hierbij aan reviews, aanbiedingen en openingstijden.
Het is dus van groot belang om je Google Mijn Bedrijf, waar Google Posts een onderdeel van is, goed om orde te houden. Zo zorg je ervoor dat je geen klanten en bezoekers misloopt.
Hoe meet je de resultaten uit Google Posts?
Allereerst kun je vanuit het GMB (Google Mijn Bedrijf) dashboard de voortgang van je post bekijken. Zo zie je het aantal weergaven en klikken. Erg handig voor een snelle blik.
Wil je graag een gedetailleerder beeld van de resultaten? Zorg dan dat je werkt met een ‘UTM tag’.
Een UTM tag is namelijk een gemakkelijke manier om duidelijker te krijgen wat de bron van een bezoeker vanuit een specifiek kanaal is en is daarmee onmisbaar om al je prestaties inzichtelijk te krijgen in Google Analytics.
Zo maak je een UTM tag:
- Ga naar deze door Google ontwikkelde website om een UTM tag aan te maken;
- Voeg deze UTM tag bij het maken van de Google Post toe onder het kopje “Link voor je knop”
Wanneer je dit gedaan hebt en er wordt op geklikt, dan zul je het resultaat van deze UTM tag als volgt terugzien in Google Analytics (4) als bron van verkeer.
Wat levert een Google Post op en wanneer zijn deze interessant?
Allereerst levert een Google Post een extra plaats in de SERP (zoekresultatenpagina) op bij lokale zoekopdrachten. Onderschat de waarde hiervan niet, want bijna 80 procent van alle lokale zoekopdrachten converteert tot een verkoop op mobiele telefoons volgens Search Engine Watch. Dit komt ook mede door het feit dat mensen daadwerkelijk naar de specifieke bedrijfsnaam op zoek zijn en daarmee al ‘warm’ zijn gemaakt.
Daarnaast voorkom je met Google Posts in de SERP (zoekresultatenpagina) dat bezoekers naar andere websites gaan (ook al is het jouw Facebook- of Instagram pagina), en voorkom je daarmee dat je waardevolle klanten misloopt.
Het is een waardevolle kans om een (tijdelijke) specifieke aanbieding of propositie ten toon te stellen. Zie Google Posts dus niet als een vervanger van de blog, die voor altijd zichtbaar is, maar biedt iets aan wat, vandaag nog, interessant is voor mensen die jouw bedrijfsnaam zoeken.
Hoelang is de Google Post geldig?
Het enige nadeel aan de Google Posts is dat ze slechts één week zichtbaar blijven, niet voor altijd dus.
Dit biedt overigens ook weer kansen. Zo kun je bijvoorbeeld geregeld wat verschillende teksten of tips testen, en kijken welke het meeste aanslaan op je publiek.
Vergeet namelijk niet: mensen krijgen deze posts ook te zien als ze zoeken naar jouw bedrijf! Erg handig dus om geregel bij te houden als onderdeel van je content strategie.